Skiktlimningskursen

Vårt 1:a projekt/kurs efter praktiken är skiktlimning, i grund o botten ska vi helt enkelt göra en limning för att förstå principen bakom.. meingen var att inte gå så långt att göra en Tolaga ( dvs motpress hane & hona), men i slutändan så blev det för min egen del och andra Tolaga som resultat.

Vissa tänkte lite mindre än mig och siktade på lite enklare former och gjorde en Konsol i Fanér.

Jag sikta lite längre och tänker mig göra ett cykelställ.. så jag får se om och hur det blir med det.



Torrlimning och övning innan det blir limfrossa på allvar..

0,6mm Ekfanér som ytterfanér och ett gäng 1,5mm Bokfanér mellan.. totala tjockleken är ca 20mm.






Närbilder på Torrlimningen i Tolagan.. 13 tvingar/knektar används för att kunna få press på alla delar av formen.



För att förklara lite så är detta en av 2 delar i konstruktionen.

precis innan den kraftigaste vinkeln i Tolagan där kommer det sätta

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Limningen ur pressen och med inpassning och lite funderingar så lutar det åt detta..



Original tanken var inte att att göra det som på bilden, men eftersom jag jobbar efter idé och
lösning så kommer det bli såhär det kommer sluta... I denna produkt tillkommer ett vippskydd för att göra
cykelstället stadigt i sidled, även om cykeln kan stå av sig självt med enbart denna list som stöd.















Kommentarer
Postat av: David P

Mycket snyggt, Emil.

Vad skulle ett sådant kosta om du vill sälja?



M(ed)V(ingliga)H(jul) David

2009-07-04 @ 14:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0